۲۲۰ دستگاه جدید اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان پایتخت افزوده شد

220 دستگاه جدید اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان پایتخت افزوده شد

تازه‌های حمل نقل در آستانه سال نو

زهرا داستانی

شهرداری تهران به تازگی توانسته است ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۱۰ دستگاه مینی‌بوس جدید را به ناوگان تهران اضافه کند. همچنین شهرداری وعده داده تا یک هفته آینده یک رام قطار ملی به قطارهای مترو تهران افزوده شود.

تهران در طول ۴ دهه به کلان‌شهری‌ با شبکه‌ای مویرگی از خیابان‌ها، میدان‌ها و بزرگراه‌ها، تونل‌ها و پل‌‌ها تبدیل شده است. گسترش معابر با محوریت خودروها در این شهر به افزایش بار ترافیکی کمک کرد تا آنجا که متوسط زمان یک سفر به محل کار یا تحصیل در تهران به ۵۵ دقیقه رسیده است. در این شرایط استفاده از حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راه‌حل‌های کاهش بار ترافیکی در تهران همواره از سوی مسئولان مطرح و شهروندان به استفاده از ناوگان‌های حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی تشویق شده‌اند؛ اما‌ استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی در تهران تا پیش از احداث مترو، به دلیل کمبود تعداد اتوبوس‌ها در مقابل تعداد زیاد مسافران، فرسودگی ناوگان و زیاد بودن سرفاصله زمانی اتوبوس‌ها چندان قابل توجه نبوده است. اگرچه استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی با احداث مترو در تهران افزایش داشت اما همچنان این موضوع نتوانست تهران را از ترافیک نجات دهد.

220 دستگاه جدید اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان پایتخت افزوده شد

نیاز تهران به ۸ هزار اتوبوس و واگن مترو جدید

با شیوع ویروس کرونا لزوم توجه به حل مشکلات و کاهش نقاط ضعف وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافت. از آنجایی که رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی تنها راه مقابله با بیماری کرونا شناخته شد، دیگر امکان استفاده بیش از ۳ میلیون مسافر در مترو و ۲ میلیون مسافر در اتوبوس وجود نداشت. شیوع ویروس کووید ۱۹ سبب شد تا نوسازی و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل در تهران تبدیل به اولویت مدیریت شهری شود.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات اعلام کرد که تهران امروز به حداقل ۶ هزار دستگاه اتوبوس و دو هزار دستگاه واگن مترو نیاز دارد؛ اما به گفته او نبود بودجه و تحریم‌های اقتصادی در ایران مهم‌ترین عاملی است که سبب شده تا مدیریت شهری در تهران نتواند ناوگان تازه‌ای به مجموع ناوگان حمل و نقلی شهر اضافه کند.

ناوگان تهران نو شد

با این حال شهرداری تهران در راستای افزایش ناوگان‌ها به سراغ تولیدکنندگان داخلی خودرو رفته و بودجه مورد نظر برای خرید این ناوگان را از محل انتشار اوراق مشارکت دولت در سال ۹۸ و منابع مالی داخلی شهرداری تأمین کرده است. شهرداری ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس با اعتباری بالغ بر ۴۸۰۰ میلیارد ریال از شرکت ایران خودرو دیزل خریداری کرده است که با توجه به قانون هوای پاک، همگی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و فیلتر جذب دوده بوده و ۲۰ دستگاه از اتوبوس‌های خریداری شده نیز گازسوز است.

۱۲ آبان‌ ۹۹ شهرداری برای نخستین بار از ۴۰ دستگاه اتوبوس و ۶۰ دستگاه مینی‌بوس خریداری شده رونمایی کرد. همچنین ۱۸ بهمن ۶۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ دستگاه مینی‌بوس دیگر که با اعتبار ۲۳۸۰ میلیارد ریال خریداری شده بود، به مجموع ناوگان تهران افزوده شد.

حمل و نقل تهران همچنان در انتظار ۴۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید

حالا تنها ۴۰ دستگاه دیگر شامل ۲۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه مینی‌بوس باقی مانده تا ایران خودرو به تعهدات خود نسبت به شهرداری عمل کند.

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفته است که از ۴۰ دستگاه دیگر تا اوایل اسفندماه ۹۹ رونمایی خواهد شد و تا پایان سال، تمام ۲۵۰ دستگاه به شبکه حمل و نقل تهران افزوده می‌شود.

او در توضیح نحوه تأمین بودجه خرید این ناوگان گفته است: «از ابتدای دولت یازدهم ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶۵۰ دستگاه مینی‌بوس نوسازی شده و با توجه به ظرفیت اوراق مشارکت سال ۹۹ تأمین مالی خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری فراهم شد. این در حالی است که ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز تاکنون بازسازی شده و تا پایان دولت نیز ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر بازسازی خواهد شد.»

رونمایی از قطار ملی؛ به زودی

قطار ملی از دیگر ناوگان‌هایی است که قرار است هفته آینده به مجموع ناوگان‌های حمل و نقل عمومی تهران افزوده شود. تیرماه ۹۸ توافقی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری تهران و صندوق امید منعقد و بر اساس آن مقرر شد یک رام قطار ملی با سه واگن برای مترو تهران ساخته شود. بر اساس گفته‌های مسئولان بعد از رونمایی از رام اول، یک رام قطار دیگر با ۷ واگن در داخل ساخته و در اختیار متروی تهران قرار خواهد گرفت.

 قول شهردار برای بازگشت اتوبوس‌های برقی به تهران

بازگشت اتوبوس‌های برقی به خیابان‌های شهری یکی دیگر از راه‌های مدیریت شهری تهران برای حل مشکل حمل و نقل عمومی است. اقدامی که نیازمند تأمین اتوبوس‌های برقی است. شهردار تهران ساخت این اتوبوس‌ها را بر عهده کارخانه‌های اتوبوس‌سازی‌های داخلی گذاشته است. پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در این باره گفته است: «امروز بخش دوم قراردادی که در تیرماه با کارخانه‌های اتوبوس‌سازی داخلی بسته بودیم دریافت می‌شود. این کارخانه‌ها به واسطه این قرارداد فعال شده‌اند و توافق کرده‌ایم که در خصوص اتوبوس‌های برقی این همکاری را ادامه دهیم.»

در حالی که شهرداری تهران تلاش کرده تا ۱۰۰ اتوبوس و ۱۱۰ مینی‌بوس را با تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی خودرو به ناوگان تهران اضافه کند اما تا رسیدن ناوگان شهر به میزان استاندارد آن فاصله بسیاری وجود دارد.

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ – روزنامه چندرسانه‌ای دروازه تهران

از میان خبرها: تولید اتوبوس‌های برقی در داخل کشور تا پایان امسال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *