اولین دوره جشنواره شهر آماده به ایستگاه پایانی رسید

اولین دوره جشنواره شهر آماده به ایستگاه پایانی رسید - دروازه تهران - باربد اعلایی

تمرین رودررویی با بحران

باربد اعلایی

«شهر آماده» عنوان نخستین جشنواره‌ای در تهران است که با هدف پرهیز از بحران‌زا شدن مسائل و حوادث در جامعه برگزار شده است. این جشنواره به کوشش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در دو بخش عکس و فیلم برپا شده است. این جشنواره از هفتم آذر کار خود را آغاز کرده و یازدهم بهمن با اعلام آثار برگزیده خاتمه یافته است.

اولین دوره جشنواره شهر آماده به ایستگاه پایانی رسید - دروازه تهران - باربد اعلایی

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در آیین اختتامیه جشنواره شهر آماده گفت: «جوامع در حال توسعه، به دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت با خطرات بسیاری روبه‌رو هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در جهان رویکرد اصلی در مواجهه با بحران، آوردن آن به درون جامعه است. متأسفانه به دلیل شرایطی که در ایران برقرار است، بحران مسئله اصلی کشور نیست.»

جشنواره شهر آماده چه هدفی دارد؟

محمدی با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده برای جشنواره شهر آماده گفت: «دو مسئله جدی هدف ما از برگزاری این جشنواره است. یکی اینکه حافظه تاریخی ما در بحران‌ها از دست می‌رود. ما به سرعت پس از گذر از بحران فراموشی می‌کنیم که چه اتفاقی رخ داده، چه جان‌هایی به خطر افتاده و چه کسانی را از دست داده‌ایم. ما نیاز به حافظه داریم و این حافظه‌سازی یکی از اقدامات اساسی است که در خصوص بحران‌ها باید انجام دهیم.»

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران یکی از اهداف این جشنواره را حافظه‌سازی پس از بحران‌ها عنوان کرد و گفت: «امروزه کرونا گفتمان جامعه است و همه درباره آن صحبت می‌کنند. ما باید گفتمانی را نیز در زمینه زلزله و سیل ایجاد کنیم. زلزله در تهران می‌تواند فاجعه آفرین باشد اما هنوز گفتمان ما نیست و تنها یک درصد از جمعیت تهران از خطرات زلزله احتمالی مطلع‌اند.»

او ادامه داد: «کسی می‌تواند این گفتمان را ایجاد کند که دستی در هنر و رسانه داشته باشد. ما باید این گفتمان‌سازی را از هنرمندان آغاز کنیم. گفتمان سازی در رابطه با بحران‌ها در تهران باید به دغدغه‌ هنرمندان تبدیل شود.»

باید برای بحران زی کردن مسئولان تلاش کنیم

غلامحسین محمدی‌، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در آیین اختتامیه شهر آماده گفت: «ما در کرونا، بحران را بهتر درک کردیم. برخلاف سیل و زلزله که پس از وقوع آن‌ها به سرعت به فراموشی سپرده می‌شوند، پاندمی کرونا پس از یک سال همچنان یکی از مسائل مهم روز ایران را تشکیل می‌دهد.»

اولین دوره جشنواره شهر آماده به ایستگاه پایانی رسید - دروازه تهران - باربد اعلایی

او افزود: «بیماری همه‌گیر کرونا نشان داد که ارتباطات و فعالیت‌هایی که برای توسعه ارتباطات برخط و مجازی در ایران آغاز شده، از اهمیت استراتژیک و راهبردی برخوردار است. نهادها و سازمان‌هایی چون شهرداری اگر از این ظرفیت استفاده نکند دچار مشکلات جدی خواهند شد.»

محمدی در ادامه گفت: «بحران، یک آشوب قابل بررسی است و پیدا کردن راه حل مناسب برای نظم دادن و مدیریت این آشوب شاهکاری است که بشر باید به آن دست یابد.»

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل مدیریت بحران در ایران را نیازمند یک اندیشه بحران زی عنوان کرد و گفت: «ایران، کشور حوادث طبیعی و غیر طبیعی است. برای مدیریت و کاهش تبعات حوادث طبیعی حداقل باید با دانشی که در اختیار داریم تلاش کنیم مردم و مسئولان را بحران زی کنیم. به عبارتی مردم عادت داشته باشند که در این شرایط زندگی کنند و مسائل را حل کنند. کرونا این ذهنیت را تقویت کرد، هرچند در ابتدا آسیب‌های فراوانی را به مردم و کشور وارد کرد.»

غلام ادامه داد: «اگر نتوانیم برای بحران برنامه داشته باشیم نمی‌توانیم در برابر بحران مقاومت کنیم. مقاوم شدن در برابر بحران نیازمند الزاماتی است. همه باید اهمیت بحران را حس کنند. ابزار هنر می‌تواند این اهمیت را نشان دهد. کسی که برای بحران راه حل دارد، آرامش دارد. این جهل است که منجر به ناآرامی می‌شود.»

بحران‌زایی مهم‌تر از زیستن در کنار بحران است

سیف الله صمدیان کارگردان و دبیر نخستین جشنواره شهر آماده در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: «بحران‌زایی مهم‌تر از زیستن در کنار بحران است. تک تک ما وظایفی داریم که آن‌ها را فراموش کرده‌ایم یا آن‌ها را جدی نگرفته‌ایم.»

او با اشاره به برگزاری جشنواره شهر آماده برای نخستین بار در تهران گفت: «با وجود آنکه از زمان وقع زلزله بم تا کنون ۱۷ سال دیر دست به چنین اقدامی زده‌ایم، اما باز هم آغاز دیرهنگام آن باعث خوشحالی است. از زمان وقوع زلزله بم بحران‌های ناخواسته‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم که می‌توانست به وقوع نپیوندد. تا پیش از این تصاویر این بحران‌ها موجود بود اما یک جا جمع نشده بود. خوشبختانه این دوره این اتفاق افتاد.»

او از ارسال دو هزار عکس و ۹۵ فیلم به جشنواره شهر آماده خبر داد و گفت: «در بخش عکس بسیار آثار ارائه شده درخشان بود. در بخش فیلم چون اولین دوره بود، آثار زیادی ارائه نشد. حدود دو هزار عکس و ۹۵ فیلم به جشنواره آمده است و امیدوارم این جشنواره جرقه امیدی باشد برای آنکه بحران و مقابله با آن در ایران جدی گرفته شود.»

برگزیدگان جشنواره شهر آماده چه کسانی بودند

در پایان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند. ستاره سرداری به عنوان برگزیده ویژه تهران در بخش عکس معرفی شد.

همچنین نام ۱۲ نفر به عنوان برگزیدگان بخش عکس جشنواره شهر آماده معرفی شد. مجتبی عرب‌زاده، احمد بلباسی، سعید قاسمی، عبدالله صفا، کیوان جعفری، مینا نوعی، بهمن زارعی، زهرا راد، پوریا ترابی، محمد رضایی، عرفان کوچاری، سیدمحمود حسینی برگزیدگان بخش عکس این جشنواره را تشکیل دادند.

فیلم رویای ناکام به کارگردانی احسان سنائی راد، سولاریا به کارگردانی سعید نجاتی، چهار ستون به کارگردانی محسن نجفی مهری، نوعی دیگر از ویروس به کارگردانی انوشا مقدم پور، بی تیمار به کارگردانی سحر جعفری راد، بر آب رفته به کارگردانی مصطفی همدرسی نیز به عنوان برگزیدگان بخش فیلم این جشنواره معرفی شدند. در بخش فیلم هیچ اثری در جایزه ویژه تهران حائز عنوان برگزیده نشد.

 

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ – روزنامه چندرسانه‌ای دروازه تهران

از میان خبرها: بافت فرسوده؛ زنگ خطری برای تهرانی‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *