خاطره دودی تهران روی ریل‌هایش

خاطره دودی تهران روی ریل‌هایش - دروازه تهران - داوود قهردار

ماشین دودی، اولین خط آهن ایران است که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد. این راه‌آهن در سال ۱۲۶۱ به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از شاه قاجار گرفت.

ماشین دودی دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلوی در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. ناصرالدین شاه برای اولین بار با گروه زیادی از مقامات مملکتی با ماشین دودی به شهرری مسافرت کرد. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد و در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ پیوست.

این راه‌آهن در سال‌های دهه ۱۳۴۱ تعطیل شد. سال ۱۳۹۷ بخشی از ریل‌‌ ماشین دودی تهران قدیم در خیابان فداییان اسلام در پی عملیات عمرانی شهرداری کشف شد. شهرداری تهران سال ۱۳۹۹ با مرمت ریل، لوکوموتیو را به جای اصلی خود بازگردانده تا موزه‌ای خیابانی برای محله باشد. داوود قهردار، عکاس دروازه تهران سری به خیابان فدائیان اسلام زده و تصاویری از ماشین دودی تهران ثبت کرده است.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ – روزنامه چندرسانه‌ای دروازه تهران

از میان خبرها: قدم زدن در لب خط

نظرات بسته شده است.