مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی از کمپین‌های شهرداری تهران می‌گوید

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی از کمپین‌های شهرداری تهران می‌گوید - دروازه تهران - زهرا داستانی

تلنگر مجازی به شهروندان تهرانی

زهرا داستانی

شهرداری تهران این روزها تبلیغات شهری خود را به آموزش‌های شهروندی اختصاص داده است؛ از بنرهایی تحت عنوان «موتورسوار خوب» که نکات ایمنی، خطرات پیش روی راکبان و نحوه صحیح موتورسواری در شهر را آموزش می‌دهد تا بیلبوردهایی که فرهنگ آپارتمان‌نشینی را ترویج می‌کنند. آموزش‌های شهروندی شهرداری به همین جا ختم نشده و فضای مجازی نیز به مدد این آموزش‌ها آمده‌اند. آموزش‌هایی که قرار است سهمی از برنامه‌‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ داشته باشند و تا آخرین روزهای مدیریت شهری فعلی دنبال شوند.

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی از کمپین‌های شهرداری تهران می‌گوید - دروازه تهران - زهرا داستانی

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران در رابطه با فعالیت‌های این سازمان در سال ۹۹ به دروازه تهران گفت: «شهرداری تهران چهار محور اصلی را در حوزه آموزش شهروندی دنبال می‌کند. محیط‌زیست و پسماند، سلامت و ایمنی، مشارکت و حمل و نقل این چهار محور اصلی را شامل می‌شوند که متناسب با شرایط موجود کمپین‌های مختلفی در ارتباط با آن‌ها ارائه شده است.»

در خانه می‌مانیم؛ نخستین تجربه شهرداری در آموزش شهروندی

او با اشاره به کمپین‌هایی که در شهر تهران اجرایی شده است، گفت: «بخشی از تبلیغات شهری که با هدف پیشگیری از شیوع کرونا در سطح تهران اکران شد، کمپین‌هایی بود که اداره کل آموزش شهروندی آن‌ها را اجرا کرد.»

دانشور افزود: ««در خانه می‌مانیم» از اولین کمپین‌هایی اداره کل آموزش شهروندی بود که در اسفند ماه سال ۹۸ اجرا شد. «شهر سالم، شهروند سالم» عنوان کمپین دیگری است که شهرداری با کمک هنرمندان سینما برگزار کرده است.»

او با بیان اینکه اداره کل آموزش شهروندی به مناسبت‌های مختلف در تقویم مثل روز بدون پلاستیک کمپین‌های مختلفی برای شهر دارد، افزود: «اکنون سعی کرده‌ایم تا تمام برنامه‌های کمپین‌های تبلیغی و ترویجی شهرداری را در بستر کمپین آپارتمان‌نشینی و همسایه هم اجرا کنیم.»

مدیرکل آموزش شهروندی در رابطه با اهمیت کمپین آپارتمان‌نشینی افزود: «شهرداری تهران صرفاً به دنبال یک کمپین تبلیغی و ترویجی نبوده است. ما بر پایه نظری مشخصی این کمپین را آغاز کرده‌ایم.»

به دنبال اثربخشی کمپین‌ها در شهروندان هستیم

دانشور با بیان اینکه کمپین آپارتمان‌نشینی با یک نظرسنجی از شهروندان تهرانی در پایتخت آغاز شده است، افزود: «کمپین آپارتمان‌نشینی بر اساس سه محور قوانین و مقررات حریم خصوصی، پسماند و محیط‌زیست و مشارکت همسایگی فعالیت می‌کند. تعیین این سه محور برای کمپین آپارتمان‌نشینی برگرفته از پژوهش‌های قدیمی و نظرسنجی‌ اخیری بوده که شهرداری تهران از شهروندان تهرانی اخذ کرده است.»

او گفت: «در هر دو کمپین موتورسوار خوب و آپارتمان‌نشینی، شهرداری به دنبال اثربخشی بر رفتار شهروندان بوده است.»

مدیرکل آموزش‌های شهروندی با اشاره به دنباله‌دار بودن کمپین آپارتمان‌نشینی در سال آینده، افزود: «شهرداری سعی کرده تا نگاهی ۳۶۰ درجه به کمپین‌های خود داشته باشد. به عبارتی دیگر این سازمان تلاش کرده تا از تمامی ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی تبلیغی و ترویجی برای اثربخشی بیشتر این کمپین‌ها استفاده کند.»

تلنگر مجازی شهرداری به شهروندان تهرانی

او افزود: «شهرداری یکی از ابزارهای اصلی شهرداری تهران تبلیغات شهری است که خوشبختانه این تبلیغات در رابطه با کمپین موتورسوار خوب به خوبی در شهر اکران شد.»

مدیرکل آموزش شهروندی یکی دیگر از ظرفیت‌های شهرداری برای ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی و موتورسواری را فضای مجازی عنوان کرد و افزود: «شهرداری در حال تولید محتواهای تخصصی در این زمینه است. محتواهایی که علاوه بر اینکه تلنگری به شهروندان می‌زند، درباره اینکه چگونه همسایه بهتر و موتورسوار خوب‌تری باشند، آموزش می‌دهند.»

فرصت‌هایی که کرونا از آموزش شهروندی گرفت

دانشور گفت: «کرونا شهرداری را برای آموزش‌های رو در رو محدود کرده است. شهرداری ۳۵۲ سرای محله دارد که می‌توانستند در آموزش‌های شهروندی و به خصوص در ترویج و توسعه فرهنگ آپارتمان‌نشینی و موتورسوار خوب کمک کنند؛ اما با وجود بیماری کرونا، بیشتر فعالیت‌های شهرداری در بستر فضای مجازی و آموزش‌های چهره به چهره با کمترین تعداد افراد صورت می‌گیرد.»

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی از کمپین‌های شهرداری تهران می‌گوید - دروازه تهران - زهرا داستانی

او با اشاره به فعالیت‌های رو در رو با شهروندان در راستا آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی گفت: «کمپین آپارتمان‌نشینی تنها به تبلیغات محیطی و شهری محدود نمی‌شود. ما به صورت محدود در شهرک‌های مشخصی طرح تسهیل‌گری و ترویج‌گری خود را دنبال می‌کنیم. این فرآیند را در این نقاط کاملاً تحت نظر داریم تا هم اثربخشی فرآیند را مشاهده کنیم و هم در طول اجرا این پروژه را تکمیل کنیم.

اجرای کمپین همسایه هم در ۸ شهرک تهران

مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران از اجرای کمپین همسایه هم در ۸ شهرک تهران خبر داد و افزود: «در هر شهرک تسهیل‌گران شهرداری حضور دارند و خانه به خانه به شهروندان در رابطه با زندگی آپارتمان‌نشینی آموزش می‌دهند، نظر شهروندان را جویا می‌شوند و بر اساس نظرات شهروندان اقداماتی را انجام می‌دهند.»

او با بیان اینکه فاز اول کمپین موتورسوار خوب و آپارتمان‌نشین‌ها اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد، از برنامه‌ریزی برای فاز دوم کمپین آپارتمان‌نشینی در تهران خبر داد.

کمپین همسایه هم تا ۱۴۰۰ ادامه دارد

دانشور افزود: «حوزه آپارتمان‌نشینی در برنامه‌های سال اداره کل شهرداری قرار گرفته و در برنامه‌های ۱۴۰۰ شهرداری که به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده و شهرداری در حال رایزنی برای تصویب آن است، آپارتمان‌نشینی یکی از الزامات برنامه‌ای این سازمان قرار دارد.»

به گفته مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، با اجرای فاز دوم کمپین همسایه هم تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

 

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ – روزنامه چندرسانه‌ای دروازه تهران

از میان خبرها: مرور خاطرات معاشرت‌های محله‌ای در طرح « آلبوم همسایگی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *