مسابقه ۱۶ سؤالی در محیط همسایگی در محله علیآباد برگزار شد
- 20 اردیبهشت 1400
- دروازه تهران
- یک نظر

زمانی برای فکر کردن به حریم همسایه
مسابقه ۱۶ سؤالی در محیط همسایگی با محور قوانین و حریم خصوصی در مجتمع مسکونی یاس واقع در محله علیآباد برگزار شد.
کمپین «همسایه هم» از جمله پویشهایی است که شهرداری از اواخر دی ماه ۱۳۹۹ با هدف «ارتقا فرهنگ آپارتماننشینی» در تهران کلید زده است. این طرح پشتوانه مطالعاتی حدوداً ۱۸ ماهه دارد. بر اساس این طرح تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تلاش میشود بخش زیادی از ساکنان مناطق ۲۲ گانه تهران نسبت به حوزههای حریم خصوصی، همسایگی و مدیریت پسماند در زندگی آپارتماننشینی، اطلاعات و آگاهی نسبی پیدا کنند و این سه حوزه تبدیل به دغدغه آنها شود. این کمپین به صورت رویدادهایی در مجتمعهای مسکونی محلات دنبال میشود. مجتمع مسکونی امیرکبیر و یاس در محله علیآباد جنوبی منطقه ۱۶ میزبان این رویدادهای ترویجی بودهاند. شهرداری در مجتمع مسکونی امیرکبیر دست به تغییر جلوههای بصری این مجتمع از طریق رنگآمیزی و ایجاد فضاهای سبز کوچک مقیاس زده است. همچنین در راستای آموزش قوانین آپارتماننشینی مسابقهای را در مجتمع مسکونی یاس برگزار کرده است.
ظرفیتهای مجتمعهای مسکونی در خدمت فرهنگ آپارتماننشینی
میثم صمدی، شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۱۶ در این باره میگوید: «ناحیه ۵ منطقه ۱۶ در حدود ۳۸ مجتمع مسکونی بزرگ دارد که میتوان از ظرفیتهای موجود در این مجتمعها در راستای توسعه فرهنگ آپارتماننشینی استفاده کرد.»
به گفته او، شهرداری امیدوار است با تغییر سبک زندگی از مدل اجتماعهای اولیه به سمت جامعه شدن، شهرها از حالت ایستایی به سمت پویایی حرکت کنند
آموزش شهروندی به صورت رو در رو
فاطمه سقاب، عضو تیم ترویجگری محله علیآبادی جنوبی در رابطه با برگزاری مسابقه ۱۶ سؤالی در محیط همسایگی مجتمع یاس میگوید: «در راستای ترویج فرهنگ آپارتماننشینی سری به مجتمع یاس در محله علیآباد زدهایم و در رابطه با حریم خصوصی برنامهای ترویجی را در این مجتمع اجرای کردهایم.»
عضو تیم ترویجگری محله علیآباد جنوبی ادامه میدهد: «قبل از هر اقدامی، تیم ترویجگری محله به این مجتمع آمده و از ساکنان و مدیران آن جویای مشکلات مجتمع شدهاند. از آنجایی که هر مجتمع مسکونی ساختاری متفاوت از دیگری دارد، طبیعتاً مشکلاتی که هر مجتمع با آن دست و پنجه نرم میکند نیز متفاوت است. تیم ترویجگری محله تمرکز خود را روی حل مشکلات عمده مجتمع مسکونی یاس گذاشت و متناسب با آن بروشورهایی را برای اهالی مجتمع آماده کرد.»
به گفته او، این بروشورها از طریق مدیران بلوکها در اختیار ساکنان علاقهمند قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا این بروشورها را مطالعه کنند. تیم ترویجگری محله تلاش کرد با برگزاری مسابقهای ۱۶ سؤالی ساکنان مجتمع مسکونی یاس را در بحث توسعه و ترویج فرهنگ آپارتماننشینی مشارکت دهد.
تلاشی برای همسایگی بهتر
به گفته او، همچنین در انتها از افراد شرکتکننده در این مسابقه خواسته شده تا مشکلات مربوط به بلوک خود را نیز ذکر کنند. شهرداری در ادامه به صورت تفکیک شده و مجزا برای حل مشکلات هر بلوک این مجتمع مسکونی ورود خواهد کرد و اقدامات فرهنگی لازم را انجام خواهد داد.
از دیگر مشکلات این مجتمع مسکونی کمبود فضای سبز است و شهرداری به درخواست شهرودان قرار است تا فضای سبز این مجتمع را ارتقاء دهد و گلها و گیاهانی را در اختیار ساکنان این منطقه قرار خواهد داد. حفظ و نگهداری از این امکانات و فضای سبز به عهده خود ساکنان خواهد بود.
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ – روزنامه چندرسانهای دروازه تهران
از میان خبرها: کمپین همسایه هم با چه هدفی راهاندازی شده است؟