معرفی پروژه‌های توسعه محله‌ای منطقه ۱۰

فرصتی برای استراحت و همنشینی - دروازه تهران - نازنین کاظمی نوا

روشنایی بیشتر برای امنیت عابران‌‌

شهرداری تهران در راستای توسعه محلات شهر دست به اجرای پروژه‌هایی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در سال ۱۳۹۹ زده است. دروازه تهران در سلسله گزارش‌هایی به این پروژه‌های محله محور پرداخته و از نحوه اجرای آن‌ها در مناطق مختلف تهران گزارش‌هایی تهیه کرده است. این بار به منطقه ۱۰ تهران و پروژه‌های توسعه محله‌ای این منطقه رفته‌ایم.

اجرای ۳۴ پروژه توسعه محله‌ای در منطقه ۱۰

شهرداری منطقه ۱۰ سال ۱۳۹۹ با اختصاص ۲۹ میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان توانسته ۶۱ پروژه توسعه محله‌ای را تعریف و اجرا کند. این پروژه‌ها در راستای دستورالعمل‌های توسعه محله‌ای که از سوی شهرداری تهران ابلاغ شده به اجرا درآمده است. توسعه سرانه‌ فضای سبز، زیباسازی جداره‌ها و بهسازی معابر، حذف فضاهای بی‌دفاع شهری، ایجاد پاتوق‌های محلی، اصلاح هندسی معابر و توسعه مسیر دوچرخه‌سواری از جمله پروژه‌های مدنظر مدیران شهری برای این منطقه بوده است.

به گفته محسن دودانگه، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۰، شهرداری با نیازسنجی از شهروندان از طریق معتمدین محله، دبیران شورایاری، ائمه جماعت دست به اجرای پروژه‌‌های توسعه محله‌ای در محلات زده است.

فرصتی برای استراحت و همنشینی - دروازه تهران - نازنین کاظمی نوا

استراحت اهالی زیر سایبان پاتوق محله

درنگ‌گاه شهید باقری از جمله اقدامات شهرداری در منطقه ۱۰ بوده است. این درنگ‌گاه در فضایی ۲۰۰ متری در خیابان آذربایجان، تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی با هدف توسعه قلمرو عمومی برای شهروندان ساخته شده است. به گفته شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۰، فضایی که این درنگ‌گاه در آن احداث شده پیش از این فضای بی‌دفاع شهری بوده است. همچنین در مجاورت این درنگ‌گاه و روبه‌روی ورودی متروی شهید نواب صفوی فضای سبز خطی ایجاد شده تا علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز به آرامش شهروندان نیز کمک کند.

همچنین گذر پشت بزرگراه شهید نواب صفوی هم ساماندهی و بهسازی شده است. شهرداری علاوه بر رنگ‌آمیزی جداره‌های این گذر با نصب سیستم روشنایی امنیت عابران را در این گذر افزایش داده است. شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۰ در این باره می‌گوید: «مدیریت شهری توانسته با انجام پروژه‌های توسعه محله‌ای و مشارکت با شهروندان در اجرای آن‌ها در گذر پشت نواب، پایداری نسبی در محله ایجاد کند.» به گفته دودانگه، این پایداری باعث شده تا شهروندان در ساعت‌ پایانی شب به راحتی در خیابان نواب تردد کنند. او می‌گوید: «در سنوات گذشته به محض تاریک شدن هوا در این گذر شهروندان شاهد حضور کارتن‌خواب‌ها بودند و با سرقت و کیف‌قاپی روبه‌رو می‌شدند.»

کاهش تصادف‌های رانندگی در خیابان قزوین

همچنین در ناحیه یک منطقه ۱۰ سه پروژه توسعه محله‌ای به اجرا رسیده است. بهسازی و رنگ‌آمیزی جداره‌های پایانه اتوبوسرانی آذری در انتهای خیابان قزوین از جمله این اقدامات بوده است. شهرداری روکش آسفالت این پایانه را اصلاح کرده و دست به ترمیم نیمکت‌ها و سایبان‌های ایستگاه‌های این پایانه زده است. رنگ‌آمیزی جداره‌های این پایانه به اتمام رسیده و یک باب سرویس بهداشتی در این پایانه احداث شده است.

همچنین شهرداری روکش آسفالت مسیر بی‌آرتی خیابان قزوین را ترمیم کرده و مسیر رفت و برگشت اتوبوس‌های تندرو را نیز با نصب جدول از یکدیگر جدا کرده است. این کار به کاهش تصادف‌ها در خیابان قزوین کمک کرده است.

بوستان نوید واقع در خیابان قزوین هم بازپیرایی شده است. کار کف‌سازی و رنگ‌آمیزی جداره‌های پارک به پایان رسیده و مبلمان شهری هم تعویض شده است.

تنفس هوای پاک با توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری

ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری یکی از اهداف مدیریت شهری در سال‌های اخیر در تهران بوده است. شهرداری این هدف را از طریق توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری در مناطق ۲۲ گانه شهر دنبال کرده و برای سرعت بخشیدن به کار احداث این مسیرها در شهر، آن را در ذیل پروژه‌های توسعه محله‌ای تعریف کرده است. احداث مسیر دوچرخه‌سواری تهرانپارس تا میدان آزادی بزرگ‌ترین پروژه ترویج دوچرخه‌سواری در تهران است که بسیاری از مناطق تهران از جمله منطقه ۱۰ را درگیر خود کرده است. مدیریت شهری در منطقه ۱۰، سال ۱۳۹۹ حدود ۴.۲ کیلومتر از مسیر دوچرخه‌سواری تهرانپارس- آزادی را در خیابان آزادی احداث کرده است. این مسیر از خیابان شهیدان آغاز و تا بزرگراه شهید نواب صفوی ادامه دارد. حامد فیروزی، کارشناس معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۰ در این باره می‌گوید: «مدیریت شهری برای آنکه فرهنگ استفاده از دوچرخه را در جامعه افزایش دهد و این پیام را به شهروندان تهرانی بدهد که به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین از دوچرخه استفاده کنند، دست به احداث مسیرهای دوچرخه در سراسر شهر زده است. در همین راستا مدیریت شهری در منطقه ۱۰ نزدیک به ۱۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری احداث کرده است.» شهرداری همچنین در کنار این مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر عابر پیاده را برای تردد آسان‌تر شهروندان بهسازی کرده است.

فرصتی برای استراحت و همنشینی - دروازه تهران - نازنین کاظمی نوا

احداث بوستان دوچرخه در خیابان رنجبر

احداث دو بوستان مهر و دوچرخه در خیابان رنجبر از دیگر اقدامات شهرداری در منطقه ۱۰ تهران بوده است. پارک دوچرخه از دو بخش فضای سبز و مسیر ویژه دوچرخه تشکیل شده و شهروندان می‌توانند در این پارک از فضای سبز و ورزشی ایجاد شده بهره ببرند.

به گفته کارشناس معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۰، خیابان رنجبر شاخه‌ای فرعی از بزرگراه یادگار امام است که سالیان سال از شرایط مناسبی برای تردد اهالی برخوردار نبوده است. همچنین فضای تفرجگاهی برای استفاده ساکنین دو محله سلیمانی-تیموری و هفت چنار وجود نداشته است. شهرداری در سال ۱۳۹۹ علاوه بر احداث این دو بوستان در خیابان رنجبر، سعی کرده تا شرایط سکونت در این معبر را بهبود ببخشد. به همین منظور در ابتدا و انتهای خیابان رنجبر دست به اصلاح هندسی این معبر زده شد.

 حامد فیروزی می‌گوید: «خیابان رنجبر نیازمند مدیریت تردد خودروهای سواره بود. به همین منظور میدان شهیدان ریاضی در ابتدای این خیابان احداث شد. قبل از اینکه میدانی در ابتدای این خیابان ایجاد شود، بار ترافیکی در یک نقطه متراکم می‌شد و تصمیم‌گیری را برای رانندگان مشکل‌ساز می‌کرد؛ اما حالا با احداث این میدان، راننده‌ها با رسیدن به این نقطه تلاقی به راحتی می‌توانند مسیر خود را انتخاب کنند.»

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ – روزنامه چندرسانه‌ای دروازه تهران

از میان خبرها: اقدامات شهرداری منطقه ۱۰ در یک سال گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *