معرفی پروژههای توسعه محلهای منطقه ۲۰
- 02 اردیبهشت 1400
- دروازه تهران
- یک نظر

باغراهی برای محله ۱۳ آبان
سال ۱۳۹۹ در منطقه ۲۰ شهرداری تهران، ۷۳ پروژه توسعه محلهای با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان تعریف و اجرا شده است.
در حدود نیم قرن پیش شمار خیابانهای تهران به تعداد انگشتهای دست نمیرسید اما حالا این شهر ۶۰ بزرگراه، ۳۴۵ خیابان اصلی و بیش از ۲ هزار خیابان فرعی دارد. توسعه خیابانها و بزرگراهها در نیم قرن اخیر، با نگاهی خودرو محور پیش رفته است. نگاهی که حضور انسانها در شهر را نادیده گرفته و حتی نتوانسته تردد شهروندان در شهر را سهولت بخشد. ابرپروژههای شهری همچون اتوبانها، بزرگراهها و تونلها که برای حل مشکل ترافیک در شهر احداث شدند، اندکی پس از افتتاح به خدمت خودروها درآمدند؛ اما مدیریت فعلی شهرداری رویکرد دیگری را در تهران دنبال میکند. رویکردی که تمرکز خود را روی بهتر شدن زیست شهروندان گذاشته و پروژههای توسعه محلهای را در محلات تهران کلید زده است. بهسازی خیابانها و کوچهها، بهسازی نما و جدارههای محلات، ایجاد پاتوقها و میدانگاهها، ایجاد گذرگاههای مخصوص عابر پیاده، توسعه فضاهای سبز و احداث مراکز فرهنگی و ورزشی در محلات از جمله اقداماتی است که مدیریت شهری امسال در تهران به سرانجام رسانده است. منطقه ۲۰ تهران یکی از مناطقی است که ۷۳ پروژه توسعه محلهای را با اعتبار حدود ۶۱ میلیارد تومان در آن تعریف و به اجرا رسیده است.
ارتقای کیفیت در کنار توسعه فضاهای سبز منطقه
محمد معیری، شهردار ناحیه سه منطقه ۲۰ با اشاره به اجرای ۱۰ پروژه توسعه محلی در این ناحیه میگوید: «هر محله در منطقه ۲۰ با نیازهای خاص خود روبهرو است و مدیریت شهری در سال ۹۹ سعی در حل این نیازها داشته است.»
روشنایی سطح بوستانها و افزایش امنیت شهروندان در فضاهای سبز یکی از اولویتهای مدیریت شهری در منطقه ۲۰ بوده است. منطقه ۲۰ از جمله مناطق تهران است که سرانه فضای سبزی بالایی دارد. به طور میانگین ۵/۲۴ متر به ازای هر فرد در این منطقه فضای سبز وجود دارد. اگرچه توسعه فضای سبز در منطقه ۲۰ یکی از اقدامات مدیران شهری در سالهای گذشته بوده اما کیفیت این بوستانها و پارکها از چشم مدیران دور مانده است؛ اما مدیریت شهری تهران در دوره جدید ارتقاء کیفیت فضاهای سبز منطقه را در قالب پروژههای توسعه محلی در اولویت کار خود در سال ۹۹ قرار داده است. روشنایی ۱۰ بوستان منطقه تأمین شده است. همچنین این بوستانها به فضای بازی کودکان و وسایل ورزشی و مبلمان شهری مجهز شده است.
از فضای بیدفاع شهری تا پاتوقهای محلی
از دیگر اقدامات شهرداری در منطقه ۲۰ ایجاد پاتوق محلی در فضاهای بیدفاع شهری بوده است. در سالهای گذشته برخی از زمینهای بایر در منطقه به محلی برای انباشت زباله تبدیل شده بود و فضایی پر بزه شکل گرفته بود که نارضایتی مردم محلی را به همراه داشت. شهرداری در سال ۹۹ پس از انجام مطالعات و بررسیهای لازم این فضاهای بیدفاع را به پاتوقهای محلی تبدیل کرده است. یکی از بارزترین آنها پاتوق محله خیابان امامزاده ابوالحسن است. به گفته محمد معیری، شهردار ناحیه سه منطقه ۲۰، حدود ۳ هزار خانوار در این محله زندگی میکنند. محلهای که هیچگونه فضای سبز، خدماتی و تفریحی در آن وجود ندارد. او میگوید: «شهرداری در این محدوده با شناسایی فضای بیدفاع شهری تصمیم گرفت پاتوقی در آن طراحی و احداث کند. در کنار این پاتوق باغراهی برای تردد راحتتر عابران پیاده نیز در نظر گرفته شده است.»
احداث باغراهی در محله ۱۳ آبان
محله ۱۳ آبان در شهر ری از جمله محلات منطقه است که مدیریت شهری سعی در رفع نیازها و مشکلات آن داشته است. محلهای با قدمت بسیار و تراکم جمعیتی بالا که در سالهای اخیر به واسطه کم توجهیها با آسیبهای اجتماعی بسیاری روبهرو بوده است. وجود فضاهای بیدفاع شهری، محله ۱۳ آبان را نا ایمن و تردد اهالی را با مشکل مواجه کرده است. شهرداری برای رفع بخشی از این مشکلات پروژه احداث خیابان شهید پریشانی را در این محله کلید زده است زمینی که خیابان شهید پریشانی از میان آن میگذرد پیشتر زمینی بایر بوده که برای سالها به محلی برای تخلیه زباله و اسکان بیخانمانها تبدیل شده است. شهرداری در سال ۹۹ تلاش کرده تا با بررسی روی طرح تفضیلی و اسناد بالادستی موجود در این منطقه به راهحلی باری ارتقاء کیفیت زندگی در این محله دست یابد. شهردار ناحیه سه منطقه ۲۰ در این باره میگوید: «با اجرای پروژه خیابان شهید پریشانی در محله ۱۳ آبان چند هدف را دنبال کردیم. در ابتدا این خیابان بخشی از محله ۱۳ را به مجتمع مسکونی معراج متصل و رفتوآمد شهروندان را تسهیل میکند. همچنین خیابان پریشانی تبدیل به باغراهی به طول ۶۵۰ متر برای تردد عابران پیاده خواهد شد؛ بنابراین حضور مردم در این محدوده میتواند فضای ناامن را به یک فضای امن محلی بدل کند.» او میافزاید: «از مزایای دیگر احداث خیابان شهید پریشانی این است که در آینده میتوان بهرهبرداریهای بهتری را از این فضا داشت. زمانی که این معبر در این محدوده ایجاد شود، میتوان از زمینهای اطراف این معبر استفاده کرد و با ایجاد کاربریهایی که به نفع مردم باشد حضور مردم را در این محدوده بیشتر کرد.»
به گفته شهردار ناحیه سه منطقه ۲۰، یکی از کاربریهایی که برای زمینهای اطراف خیابان شهید پریشان در نظر گرفته شده، ایجاد بوستان دوستدار کودک است. همچنین قرار است مرکز فرماندهی انتظامی شهرستان ری در بخشی از این زمینها مستقر شود. معیری میگوید: «در بخش شمال خیابان پریشانی فضایی وجود دارد که میتواند به فضای مسکونی تبدیل شود و در جهت رفاه حال شهروندان از آن استفاده شود.»
خیابانکشی در بنگاه یاقوت
شهرداری منطقه ۲۰ توسعه محلات را با احداث و بهسازی محیطی معابر بنگاه یاقوت در محله بهشتی دنبال کرده است. سید پیام حسینی، شهردار ناحیه ۵ منطقه ۲۰ میگوید: «بنگاه یاقوت در محله بهشتی در سالیان گذشته به فضای بیدفاع شهری تبدیل شده بود که مشکلات بسیاری را برای اهالی و ساکنین این محدوده به همراه داشت. ارتقاء کیفیت زندگی در محله بهشتی در قالب پروژههای توسعه محلی در سال ۹۹ تعریف و اجرا شده است.»
شهرداری در این محله کار آسفالتکشی، پیادهراهسازی، جدول کشی، لولهگذاری و ساماندهی آبهای سطحی را دنبال کرده است. با احداث خیابان در محله بهشتی دسترسی اهالی به خیابانهای اصلی آسانتر شده است.
بازگشت ماشین دودی تهران به ریل
بازگرداندن بخشی از تاریخ به خیابانهای تهران از دیگر اقدامات شهرداری در سال ۹۹ بوده است. شهرداری بخشی از ریلهای کشف شده ماشین دودی تهران قدیم را که مربوط به سال ۱۲۶۱ است در خیابان فداییان اسلام مرمت کرده و لوکوموتیو آن را به ریل بازگردانده است تا موزهای خیابانی برای محله باشد.
معصومه پورنظری، شهردار ناحیه یک منطقه ۲۰ در این باره میگوید: «اسفند ۹۷ شهرداری در جریان حفاری برای پیاده راهسازی خیابان فدایان اسلام به بخشی از ریل ماشین دودی دوران قاجار برخورد. به دنبال این اتفاق شهرداری تصمیم گرفت تا ریل ماشین دودی را مرمت کند و لوکوموتیو آن را به جای اصلیاش بازگرداند. ریل ماشین دودی پوسیدگی داشت و امکان استقرار ماشین دودی وجود نداشت. نزدیک به ۸ ماه طول کشید تا بازسازی ریل ماشین دودی با همکاری میراث فرهنگی انجام شد. بعد از جا به جایی ماشین دودی نسبت به بازسازی ماشین دودی، مسقف کردن و نورپردازی اقدام شد و همچنین نردههایی برای محافظت از ماشین دودی در اطراف آن نصب شد.»
لولهگذاری خیابان مهاجری از دیگر اقدامات شهرداری ناحیه یک منطقه ۲۰ بوده است. پورنظری در این باره میگوید: «نهر کشاورزی به طول ۷۰۰ متر در خیابان مهاجری مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان این محله ایجاد کرده بود. با سرپوشیده کردن این نهر و لولهگذاری علاوه بر رفع مشکلات زیست محیطی، عرض خیابان نیز افزایش پیدا کرد و بخشی از مشکلات شهروندان برای تردد در این محله حل شد.»
شهرداری همچنین در محله علائین دست به تعمیر و تجهیز زمین ورزشی زده است. زمین ورزشی شهدای علائین به مساحت ۹۸۰ متر که در سالهای پیش احداث شده بود در سال ۹۹ تعمیر و برای استفاده اهالی تجهیز شده است.
بوستان رضوان در همین محله نیز در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع احداث شد تا علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز این محله، مکانی برای استراحت و گذران اوقات فراغت اهالی ایجاد شود.
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ – روزنامه چندرسانهای دروازه تهران