معرفی پروژههای توسعه محلهای منطقه ۸
- 20 خرداد 1400
- دروازه تهران
- یک نظر

همسانسازی معابر برای حل معضل ترافیک منطقه
شهرداری تهران در راستای توسعه محلات شهر دست به اجرای پروژههایی در مناطق ۲۲ گانه تهران در سال ۱۳۹۹ زده است. دروازه تهران در سلسله گزارشهایی به این پروژههای محله محور پرداخته و از نحوه اجرای آنها در مناطق مختلف تهران گزارشهایی تهیه کرده است. این بار به منطقه هشت تهران رفته و پروژههای توسعه محلهای این منطقه را مرور کردهایم.
اجرای ۶۶ پروژه توسعه محلهای در منطقه هشت
شهرداری منطقه هشت، سال ۱۳۹۹ با اختصاص ۶۱ میلیارد و ۳۹۸ میلیون تومان توانسته ۶۶ پروژه توسعه محلهای را تعریف و اجرا کند. این پروژهها در راستای دستورالعملهای توسعه محلهای که از سوی شهرداری تهران ابلاغ شده به اجرا درآمده است. توسعه سرانه فضای سبز و ورزشی محلات، زیباسازی جدارهها و بهسازی معابر، حذف فضاهای بیدفاع شهری، ایجاد پاتوقهای محلی، اصلاح هندسی معابر و توسعه مسیر دوچرخهسواری از جمله پروژههای محلهای برای این منطقه بوده است.
احداث ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در منطقه
احداث ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری از جمله پروژههای توسعه محلهای در منطقه هشت تهران است که ۱۱ کیلومتر آن توسط معاونت حمل و نقل ترافیک و معاونت فنی و عمران منطقه اجرایی شده است. به گفته حاتمی، رئیس اداره نظارت اجرایی ترافیک منطقه هشت، معاونت فنی و عمرانی منطقه احداث مسیر دوچرخهسواری در خیابان دماوند را در دستور کار خود قرار داده است. مسیر دوچرخهسواری خیابان دماوند بخشی از طولانیترین مسیر دوچرخهسواری تهران است که از تهرانپارس تا آزادی امتداد دارد.
همچنین معاونت حمل و نقل ترافیک منطقه هشت نیز عمده فعالیت خود در احداث مسیر دوچرخهسواری را در خیابان جانبازان متمرکز کرده است. به گفته رئیس اداره نظارت اجرایی ترافیک منطقه هشت، این مسیر ۲ هزار و ۱۰۰ متر طول دارد که نزدیک به ۹۰۰ متر از آن به بهرهبرداری رسیده و مابقی این مسیر تا پایان خرداد ماه به اتمام میرسد.
حاتمی با اشاره به برنامههای شهرداری برای رسیدن به سقف تعهدات منطقه در احداث مسیر دوچرخهسواری میگوید: «در ادامه احداث ۴.۶ کیلومتری مسیر دوچرخهسواری در منطقه هشت که به معاونت حمل و نقل و ترافیک سپرده شده، پروژهای به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان که اسناد مناقصه آن در حال آمادهسازی است، در نظر گرفته شده. این پروژه ساخت مسیر دوچرخهسواری در خیابان جانبازان (از میدان نبوت تا میدان هلال احمر) و همچنین مسیر دیگری از میدان نبوت تا تقاطع خیابان دماوند را شامل میشود.» به گفته او، پیشبینی میشود تا پایان خرداد مناقصه این پروژه برگزار و مسیرهای دوچرخه تا آغاز مهرماه افتتاح شود.
همچنین به گفته رئیس اداره نظارت اجرایی ترافیک منطقه هشت، مناقصه سایر مسیرهای دوچرخهسواری از جمله مسیر باقری تا فلکه اول تهرانپارس و خیابان چهل و شش متری ثانی در قالب دو قرارداد به مجموع ۸ میلیارد تومان، همزمان با قرارداد احداث مسیر دوچرخهسواری میدان نبوت تا دماوند تا پایان خرداد برگزار خواهد شد.
تسهیل تردد توانیابان در فلکه اول تهرانپارس
پروژههای توسعه محلهای در منطقه هشت در چند بخش جمعآوری آبهای سطحی، روکش و لکهگیری معابر و بحث مرمت و احداث پیادهراهها دنبال شده است. حمیدرضا محمدی، رئیس اداره توسعه و نگهداشت معاونت فنی و عمرانی منطقه هشت میگوید: «۱۸ هزار و ۲۴۰ متر مربع از پیادهراههای منطقه بهسازی، ۲۵ هزار متر مربع از معابر منطقه لکهگیری و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع از خیابانها به صورت مکانیزه آسفالت شده است. همچنین در ۱۸ هزار و ۲۴۰ متر از پیادهراههای منطقه نهرسازی صورت گرفته است.»
بازسازی نهرها، تکمیل دور درختیها در معابر، اجرای نوار بصاوایی و همسانسازی معابر از دیگر اقدامات شهرداری منطقه بوده است.
به گفته رئیس اداره توسعه و نگهداشت معاونت فنی و عمرانی منطقه هشت، معابر ضلع غربی فلکه اول تهرانپارس بهسازی و برای استفاده توانیابان همسانسازی شده است. در سالهای گذشته تردد اهالی به ویژه معلولین به دلیل اختلاف سطح این بخش از معابر محله با سختی همراه بوده. شهرداری به منظور تسهیل تردد اهالی، پیادهراههای ضلع غربی فلکه اول تهرانپارس را از ابتدا خیابان سِتانی همسطحسازی و آن را با نوار بساوایی برای نابینایان بهسازی کرده است.
حل معضل ترافیکی منطقه
اصلاح هندسی مسیل باختر از دیگر اقدامات شهرداری تهران به منظور توسعه محلات و بهبود وضعیت زندگی شهروندان در منطقه هشت بوده است. به گفته حاتمی، رئیس اداره نظارت اجرایی ترافیک منطقه هشت، ۳۰ متر از کانال مسیل باختر واقع در چهارراه نیروهوایی نیز با دالهای بتنی ۹ متری پوشانده شده تا خیابان نیروی هوایی در راستای محور شهید گلشن دوست قرار گیرد. اصلاح مسیل باختر به درخواست شهروندان و به منظور کاهش تصادف خودروها صورت گرفته است.»
او میگوید: «پلیس و شرکت بیمه به دلیل تصادفات زیاد منجر به جرح و فوتی در این مسیر خواستار حل این معضل ترافیکی شدهاند.» به گفته حاتمی، پیش از این قرار بوده تا این معضل ترافیکی با احداث تقاطع غیرهمسطح برطرف شود؛ اما به دلیل هزینه بالا و غیرکاربردی بودن آن از سوی شورای شهر رد شده است. او میگوید: «طبق برآوردهای سال ۹۸ هزینه احداث تقاطع غیر هم سطح در مسیل باختر حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که با ضرایب پیمانکار به ۵۰۰ میلیارد تومان میرسید اما طرحی که برای همراستا کردن دو خیابان پیشنهاد شد حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشت. علاوه بر این، همراستا کردن دو خیابان، کارکرد بهتری در مقایسه با تقاطع غیر همسطح داشت.
او با اشاره به اینکه دالهای بتنی سرعت اجرای کار را بالا برده، میگوید: «با این روش تا اواخر تیرماه ۱۴۰۰ اصلاح هندسی مسیل باختر به اتمام میرسد.»
از بهسازی پیادهراه تا حل مشکل آبیاری گیاهان
بهسازی معابر خیابان نبیئیان در محله وحیدیه از دیگر اقدامات شهرداری تهران بوده است. حمیدرضا محمدی، رئیس اداره توسعه و نگهداشت معاونت فنی و عمرانی منطقه هشت میگوید: «در این خیابان ۱۰۸۰ متر پیادهراه احداث و ۶ هزار متر مربع از خیابان به صورت مکانیزه آسفالت شده است. علاوه بر این عرض گذر سوارهرو با حذف نهر دو طرف خیابان افزایش یافته و شیرهای آبی برای آبیاری گیاهان و درختها در این خیابان تعبیه شده است.»
احداث بوستان ترنج زندگی ویژه توانیابان
بازپیرایی ۲۵ هزار متر مربع از فضای سبز منطقه از دیگر اقدامات شهرداری منطقه هشت در سال ۱۳۹۹ بوده است. سجاد رحیمی، رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه هشت میگوید: «کار بازپیرایی فضای سبز منطقه با کاشت ۸۰ هزار اصله درختچه انجام شده است.» به گفته او، همچنین ۳۲ برجهای نوری چهار شعله به منظور افزایش روشنایی و تأمین امنیت اهالی در پارکها، میدانها و لچکیها نصب و هزار متر مربع از زمینهای بازی کودکان در بوستانها بازسازی و به وسایل بازی تجهیز شده است.
همچنین ۵۰ چشمه سرویسهای بهداشتی در بوستانها بازسازی و برای معلولین نیز مناسبسازی شده است. توسعه شبکه آبیاری خام در محلات منطقه انجام شده و ۲۳ میدان به سیستم آبیاری هوشمند مجهز شده است. با این اقدام فضای سبز منطقه به صورت مکانیزه آبیاری میشود. ۳ میدان و ۹ بوستان نیز برای توانیابان مناسبسازی و بوستان ترنج زندگی مخصوص استفاده توانیابان در منطقه احداث شده است.
نقشهای رنگی روی دیوار محلات
شهرداری منطقه هشت حدود ۶۰۰ متر مربع از جدارههای منطقه را در طرح توسعه محلات نقاشی کرده است. ۱۵۰۰ متر مربع از جدارههای کوچه نورانی در خیابان سبلان شمالی رنگآمیزی و ۲۵ گلدان با نشاء گلهای فصلی روی دیوارهای این کوچه نصب شده است.
همچنین حدود ۱۲۰۰ متر از مسیر عابر پیاده خیابان گلبرگ غربی از ابتدای میدان سبلان تا میدان امام رضا بازسازی و فضای سبز حاشیه آن بهسازی شده است. شهرداری با رنگآمیزی جدارههای این خیابان و نصب مبلمان شهری در این باغراه فضایی برای معاشرت اهالی فراهم کرده است.
بازپیرایی بوستان زارعی در محله مجیدیه نیز از دیگر پروژههای توسعه محلی در این منطقه است. شهرداری با نصب مبلمان شهری و رنگآمیزی دیوارهای آن، فضای این بوستان را برای استفاده اهالی مناسب کرده است.
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ – روزنامه چندرسانهای دروازه تهران