میدانگاه امیرکبیر چگونه برپا شد – دروازه تهران

میدانی برای معاشرت
زهرا داستانی
تهران با کمبود «فضای عمومی» روبهرو است و ایجاد میدانگاه از جمله اقداماتی است که مدیران جدید شهر تهران برای رفع این کمبود در نظر گرفتهاند. در دوره پنجم مدیریت شهری، میدانگاهها یکی از مواردی بودند که جای پروژههای خیلی بزرگ که هزینه زیادی را بر شهر تحمیل میکردند، گرفتند تا کیفیت زندگی در محلات افزایش یابد.
شش سال پیش بر اساس تصمیم مدیریت شهری وقت تهران قرار بود محور جنوبی تونل امیرکبیر در محله شکوفه تهران به بزرگراه امام علی متصل و در طبقه فوقانی آن ٣ طبقه پارکینگ ساخته شود اما طرح با وجود پیشرفت ۸۰ درصدی متوقف شد تا اینکه از آبان ماه ۹۸ کار تکمیل این پروژه با عنوان میدانگاه امیرکبیر آغاز شد و یک شهریور ماه امسال به بهرهبرداری رسید. در طرح جدید تصمیم گرفته شد که پارکینگها به زیر زمین منتقل شوند. حالا میدانگاه امیرکبیر به عنوان فضایی عمومی در دسترس ساکنان منطقه شکوفه قرار گرفته تا در زیست مدنی این منطقه تاثیر گذار باشد.
دوری از خودرو
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح میدانگاه امیرکبیر از این پروژه با عنوان یک مجموعه طبیعی و انسان محور یاد کرده و گفته است: «میدانگاه امیرکبیر یک پروژه تجاری بود اما امروز به یک مجموعه طبیعی و انسان محور بدل شده است. تفکر ما دور شدن از خودرو محوری است. پیشنهاد من این است که اسم این محلها را پاتوق شهری بگذاریم.»
حالا این پاتوق شهری با هزینه ۱۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است. پاتوقی که به گفته آرش مظفری، معمار و طراح میدانگاه امیرکبیر، رسالتی غیر از برقراری آسایش و آرامش برای ساکنان منطقه، آشتی و بازسازی روابط انسانی ندارد.
مصطفی مجیدی نسب، مدیر اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهرداری تهران درباره ویژگیها و خصوصیات این میدانگاه به «دروازه تهران» گفت: «میدانگاه امیر کبیر با مساحت عرصه تقربیی ۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع در محله شکوفه حد فاصل خیابان ۱۷ شهریور و خیابان شکوفه در منطقه ۱۴ به منظور تامین بخشی از کمبود سرانه خدماتی محله همجوار، به عنوان فرصتی جهت حضور فعال مردم و ارتقاء سرزندگی و نشاط جمعی احداث شده است.»
او گفت: «شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت دفترهایتوسعه محلهای و اشراف به فرصتهای موجود در محله اقدام به بررسی موضوع و نیاز سنجی کرد و در نهایت تصمیم گرفت تا فضای رها شده و کارگاهی که برای مترو و تونل امیرکبیر مورد استفاده قرار میگرفت، به میدانگاه شهری تبدیل کند.»
مجیدی نسب ادامه داد: «به همین منظور پروژه میدانگاه امیرکبیر از آبان سال ۹۸ در این محله کلید خورد و اول شهریور ۹۹ به بهره برداری رسید تا فضای مذکور به عنوان عرصهای برای حیات مدنی مورد استفاده شهروندان این محله قرار گیرد و چهره جدیدی به این محله بدهد.»
این مدیر شهرداری تهران با اشاره به ویژگیهای این میدانگاه گفت: «مهمترین ویژگی این میدانگاه ایجاد فضایی برای حضور مردم و پیوندی است که میان ۲ محله ایجاد کرده است.»
او افزود: «ساختمانهای یک طبقهای در این میدانگاه احداث شده که خدمات این محله را تامین میکند. فضایی ایجاد شده تا مردم پاتوقهای جمعی داشته باشند و قرارهای محلی را در آنجا برگزار کنند. همچنین مسیر دوچرخهسواری و فضاهای متعدد نشمین و زمین بازی کودکان با متراژ بیش از ٨ هزار مترمربع در اختیار ساکنان محله شکوفه قرار گرفته است.»
مجیدی از اختصاص طبقات زیر سطحی این میدانگاه به پارکینگ خودرو خبر داد و گفت: «این پارکینگ با ظرفیتی بالغ بر ۶۰۰ دستگاه خودرو بخشی قابل توجهی از کمبود فضای پارکینگ در این محله را تامین خواهد کرد. »
میدانگاه «امیرکبیر» از جمله فضاهای عمومی شهر است که میتواند باعث تقویت فرهنگ شهروندی در محلات باشد. شهر نیاز به مکانهایی دارد که شهروندان بتوانند در آن با یکدیگر معاشرت کنند. شهر را نمیتوان خلاصه کرد در اتوبانها و پلهای طویل ترافیک زده.
۴ شهریور ۱۳۹۹ – روزنامه چندرسانهای دروازه تهران