وضعیت قرمز خیابانهای تهران
- 24 آبان 1400
- دروازه تهران
- یک نظر

ترافیک سنگین، ممنوعیت تردد شبانه پا برجا
شروین راد
افزایش فعالیتهای شهر در دو ماه اخیر و بازگشایی مدارس در برخی از سطوح در کنار حضوری شدن همه فعالیتها و عادی شدن ساعت کاری ادارات، معضل ترافیک تهران دوباره عود کرده و شهروندان این روزها در ترافیکهای سنگین داخل شهری گرفتار میشوند. با وجود عادی شدن شرایط ناشی از همهگیر کرونا اما طرح ممنوعیت تردد شبانه ادامه دارد و بسیاری معتقدند این طرح نیز یکی از عوامل تشدید ترافیک است و جز آورده مالی ناشی از جریمهها، دستاوردی ندارد.
ترافیک تهران این روزها حسابی خودنمایی میکند و با وجود امتداد طرح ممنوعیت تردد شبانه شهروندان زیادی را دچار مشکل کرده است. سردار محمدحسین حمیدی درباره وضعیت آلودگی هوا و ترافیک معابر پایتخت گفته است: ترافیک موضوع جدیدی در تهران نیست و از زمانهای گذشته تاکنون همواره محل بحث بوده است، به طوری که روزنامهها در دهه ۴۰ و ۵۰ نیز بابت ترافیک ابراز نگرانی کرده بودند.
حمیدی گفت: مادامی که افزایش مهاجرت و افزایش خودرو را در شهر تهران داشته باشیم و همین روندی که منجر به رشد ۲۲ درصدی خودروها در سالهای اخیر شده، ادامه پیدا کند، باید این سؤال را مطرح کنیم که شهر تهران چقدر میتواند گنجایش داشته باشد و چه میزان میتواند گسترش پیدا کند و آیا این شهر برای زندگی انسانها فضای مناسب خواهد داشت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش ۱۸ درصدی تعداد خودروها در پایتخت نسبت به قبل از شیوع کرونا خبر داد و گفت که ترافیک تهران افزایش پیدا خواهد کرد.
سردار محمد حسین حمیدی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا در تهران سابقه ۶۰ ساله دارد، گفت: در مقطعی که شاهد شیوع کرونا بودیم ترافیک تهران موضوعیت خود را از دست داده بود و به دلیل محدودیتها، در خیلی مقاطع تردد به سهولت انجام میشد؛ اما امروز پس از فراگیری واکسیناسیون و بازشدن مشاغل و بازگشایی مراکز اداری و تجاری، از اول مهر شاهد پرحجم شدن ترافیک در تهران هستیم که البته این شرایط در کل کشور هم وجود دارد.
او با بیان اینکه افزایش تردد خودروها در تردد شهری به دلیل شیوع کرونا در این اتفاق تأثیر داشته است، گفت: در عین حال ضعف حمل و نقل عمومی و ریختن بار ترافیک بر دوش شخصیها، بر افزایش ترافیک دامن زده است؛ اما باید توجه داشته باشیم که ما هنوز به دوره پیک ترافیک قبل کرونا نرسیدهایم و امروز نسبت به دوران کرونا ترافیک بیشتر شده است.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بازگشایی مدارس و مراکز درسی قطعاً ترافیک تهران افزایش مییابد.
چالش شبانه شهر تهران
با وجود برگشتن همه شرایط به وضعیت قبل از کرونا و بازگشایی بسیاری از مقاطع تحصیلی، طرح ممنوعیت تردد شبانه همچنان پابرجاست. این در حالی است که قرار است از ابتدای آذر نیز بخش دیگری از دانشگاهها و مقاطع تحصیلی فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز کنند. تاکنون چندین بار لغو ممنوعیت تردد شبانه شهر مطرح شده اما هر بار با مخالفت روبرو شده است. ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و عضو ستاد مدیریت بیماری کرونا در این باره میگوید: مسئولان تاکنون مستندات علمی تأثیرگذاری این ممنوعیت در جلوگیری از شیوع کرونا را ارائه نکردهاند.
وی ادامه داد: موضوع منع تردد شبانه در جلسهای مطرح و پیشنهاد شد این طرح نیز هوشمندسازی شود یعنی افرادی که واکسن زدهاند کد ملی شان به پلیس راهور اعلام شود تا این ممنوعیت شامل آنها نشود و افرادی که واکسن نزدهاند در صورت نقض این ممنوعیت، جریمه شوند.
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر هنوز سند علمی که این طرح تا چه اندازه در جلوگیری از شیوع بیماری نقش داشته؛ ارائه نشده است. بارها از وزارت بهداشت و ستاد کرونا خواستهایم درباره اجرای این طرح سند علمی ارائه کنند اما این کار را انجام ندادهاند. ما از وزیر بهداشت خواستهایم این سند علمی را ارائه دهند… دلایلشان برای اجرای این طرح این است که میهمانیهای شبانه و دید و بازدیدها میتواند در شیوع ویروس کرونا تأثیرگذار باشد.
اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر هوشمندسازی این طرح بهتر از این است که همه مردم را جریمه کنند اما باز هم قرار شد آقای وزیر دلایل کارشناسی و سند علمی درباره اجرای این طرح ارائه دهند که اگر طبق این سند مشخص شود این طرح هیچ تأثیری در شیوع کرونا نداشته متوقف شود و حتی هوشمندسازی آن هم اجرا نشود؛ اما اگر تحقیقات علمی به ما نشان دهد که طرح در جلوگیری از شیوع بیماری تأثیرگذار بوده است باید هوشمندسازی آن اجرا شود.
با وجود مخالفتهای نهادهای مرتبط با طرح ممنوعیت تردد این طرح پس از یک سال هنوز لغو نشده و ترافیکهای سنگین این روزها باعث مشکلات شهروندان شده است.
۲۴ آبان ۱۴۰۰ – روزنامه چندرسانهای دروازه تهران