گورستان موتورسیکلتهای پایتخت – دروازه تهران
- 18 آبان 1399
- دروازه تهران
- یک نظر

موتورسیکلت با دلایل متفاوتی در تهران مورد استفاده قرار میگیرد. از یک سو وسیله نقیه ارزانی است که اغلب اقشار کم درآمد که توان خرید خودروهای شخصی را ندارند، از آن به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده میکنند. حتی موتورسیکلت وسیله تامین درآمد بسیاری از همین اقشار کم درآمد در تهران است.
البته ارزانتر بودنش نسبت به خودروهای شخصی تنها دلیل محبوبیتش نیست. موتورسیکلت یکی از کار راهاندازترین وسیلههای نقلیه برای گریز از ترافیک تهران است. وسیلهای که با آن میشود راحتتر قانون را زیر پا گذاشت، وارد پیادهراه شد یا از میان خودروهای مانده در پشت چراغ قرمز لایی کشید و ترافیک را کوتاه کرد. این رفتارها موتورسیکلتها را به یکی از وسایل نقیه پرخطر تبدیل کرده است. هر ساله در میان آمارها و ارقامی که پلیس راهور تهران اعلام میکند بیشترین آمار مرگ در تصادفات تهران مربوط به موتورسواران است.
به همین دلیل پلیس تهران قوانین سرسختانهتری برای رعایت ایمنی موتورسواران در خیابانهای شهر اجرا میکند. قوانینی که پلیس برای اجرای آن دست به برخوردهای قهری چون توقیف موتورسیکلت میزند. اگرچه این برخورد نتوانسته از آمار تصادفات این وسیله نقلیه بکاهد و موتورسواران را وادار به رعایت ایمنی کند، اما گورستانی از موتورسیکلتهای توقیفی در تهران ایجاد کرده است.
حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار موتورسیکلت بنا بر علل مختلف اعم از تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی، شکایات قضائی و تصادف جرحی و فوتی در پارکینگهای شهر تهران نگهداری میشوند. تعداد زیادی از این موتورسیکلتها بعد از سالها در پارکینگ دچار رسوب شدهاند.
۱۸ آبان ۱۳۹۹ – روزنامه چندرسانهای دروازه تهران
از میان خبرها: گامهای نخست برای حذف موتور سیکلتهای بنزینسوز